بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار در سال 2013
 
دانشجـــــویان کامپیوتـــــر 91 دانشگاه آزاد پیــــرانشهـــر
دانشـــجویـــان رشتـــه کامپیوتــــر 91 پیرانـــشهـــر

بهترین شرکت‌ها از نظر کارمندان شرکت‌هایی هستند که از نظر فرهنگ و فضای راحت کاری مناسب هستند

داشتن یک شغل مناسب، با موقعیت اجتماعی خوب و حقوق کافی همیشه برای اغلب ما یک رویا بوده است که البته ممکن است برای برخی تعبیر شده باشد. درست به همین دلیل هم بسیاری از فارغ‌التحصیلان یا کارمندان با تجربه ترجیح می‌دهند در یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا که شرایط خوبی را برای کارمندانش فراهم می‌آورد، کار کنند.

با این اوصاف است که جامعه آنلاین کاریابی و بررسی شرایط کاری Glassdoor هر سال به بررسی و معرفی بهترین شرکت‌های دنیا برای کار می‌پردازد. البته این وب سایت با برگزاری یک نظرسنجی گسترده و جشنواره مانند به نام
Employees’ Choice Awards اطلاعات مختلفی را درباره شغل و محیط کار از کارمندان شرکت‌های مختلف به صورت آنلاین دریافت می‌کند. البته در این نظرسنجی آنلاین کارمندان به صورت ناشناس نظرات خود را درباره شرکت‌ها اعلام و ثبت می‌کنند.این جامعه آنلاین امسال هم مانند هر سال برای پنجمین بار فهرستی از بهترین شرکت‌ها برای کار در سال 2013 را منتشر کرده است.

این فهرست شامل پنجاه شرکت برتر از نظر فضای کاری است که برای کار در سال 2013 انتخاب و معرفی شده‌اند. مدیر عامل Glassdoor در این مورد می‌گوید: «این نظر سنجی و نتایج آن اهمیت زیادی برای شرکت‌ها خواهد داشت. از آنجا که این نتایج بر اساس نظر کارمندان به دست می‌آید، می‌تواند نشان دهنده شفافیت در فضای کاری و شرایط مناسب و میزان رضایت کارمندان از شرکت‌ها باشد. از طرفی این نتایج می‌تواند نظر کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را هم به خودش جلب کند.» موسسه Glassdoor اعلام کرده است که برای انتخاب فهرست امسال، حدود پانصد هزار بررسی مختلف از طرف کارمندان شرکت‌های متفاوت در طول دوازده ماه گذشته در وب سایت این موسسه ثبت شده است. به طور کلی اما Glassdoor از کارمندان شرکت‌های مختلف خواسته است تا در نهایت میزان رضایت خودشان از فضای کاری و امکانات شرکتی را که در آن کار می‌کنند اعلام کرده و به آن امتیازی متغیر از صفر تا پنج بدهند. بر این اساس امتیاز بین 4 تا 5 نشان‌دهنده رضایت کامل، امتیاز بین 5/3 تا 4 راضی، امتیاز بین 3 تا 5/3 نسبتا راضی هستند.

در فهرست امسال هم برای دومین سال متوالی فیس بوک به عنوان بهترین شرکت برای کار انتخاب و معرفی شده است. کارمندان این شرکت معتقدند از اینکه در شرکتی کار می‌کنند که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان بوده و زندگی روزمره بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده است، احساس رضایت دارند. آنها معتقدند که به مدیر عامل فیس‌بوک یعنی مارک زوکربرگ اعتماد زیادی دارند و او به آنها کمک می‌کند تا بتوانند تعادل خوبی میان کار و زندگی شخصی خودشان برقرار بکنند. «لوری گلور» یکی از مدیران ارشد فیس بوک در واکنش به انتخاب این شرکت به عنوان بهترین شرکت برای کار در سال 2013 می‌گوید: «ما افتخار می‌کنیم که فیس بوک چنین جایگاهی دارد. ما همچنان تلاش می‌کنیم تا محیطی را برای کارمندان و کاربران خودمان ایجاد کنیم که بتوانند کارهایی را که دوست دارند در آن انجام بدهند. دریافت این عنوان برای دومین بار نشان می‌دهد که ما راه خودمان را درست انتخاب کرده‌ایم.»


به طور کلی و مانند اغلب سال‌های گذشته شرکت‌های تکنولوژی حضور پر رنگی در فهرست بهترین شرکت‌های جهان برای کار دارند و این موضوع برای صنعت تکنولوژی و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط جالب توجه است. با این حال همچنان عدم حضور شرکت بزرگی مانند مایکروسافت در این فهرست برای اغلب افراد و کارشناسان تعجب آور است. این در حال است که اغلب شرکت‌های تکنولوژی حاضر در فهرست امسال در فهرست سال‌های گذشته رتبه‌های بهتری داشته و در واقع روندی نزولی را در فهرست امسال داشته‌اند.

شاید بسیاری از ما انتظار داشتیم نام شرکتی مانند اپل را در رتبه بالاتری در این فهرست ببینیم، اما گویا این رقابت آنقدر سخت و نزدیک است که برترین‌های فهرست هم فاصله‌های معناداری با یکدیگر دارند. درست به همین دلیل هم هست که دو شرکت فیس بوک و گوگل با وجود رقابت بسیار نزدیکی که با هم دارند، با فاصله پنج شرکت از یکدیگر در این فهرست قرار گرفته‌اند. به این ترتیب هر چند ممکن است برای بسیاری از ما بعید به نظر برسد، اما گوگل با فاصله پنج رتبه پایین‌تر از فیس بوک و در رتبه ششم این فهرست قرار گرفته است.

با این همه اما Glassdoor اعلام کرده است که از میان این شرکت‌ها، ده شرکت هستند که از زمان اجرای این نظرسنجی از سال 2009 تا حالا هر سال در این فهرست حضور داشته‌اند که در بین آنها نام سه شرکت
Apple، Google و QUALCOMM جالب توجه هستند. در واقع این سه شرکت برای پنج سال مداوم در دسته بهترین شرکت‌های جهان برای کار قرار داشته‌اند.

البته این موضوع چندان هم جای تعجب ندارد، چون اگر گوگل را به عنوان یکی از آنها مورد بررسی قرار بدهیم خواهیم دید که این شرکت با پرداخت بیشترین میزان حقوق به کارمندانش در میان دیگر شرکت‌های تکنولوژی جهان توانسته شرایط کاری خوبی را ایجاد کند تا جایی که این روزها اغلب مهندسان نرم‌افزار و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط آرزو دارند در گوگل مشغول به کار بشوند. تحقیقات انجام شده توسط همین موسسه Glassdoor که اخیرا منتشر شد نشان می‌دهد که شرکت گوگل به هر نفر از مهندسان نرم‌افزارش سالانه بیشتر از 128 هزار دلار حقوق می‌دهد که این رقم تا 5 هزار دلار بیشتر از میانگین درآمد سالانه مهندسان نرم‌افزار در شرکت بزرگی مانند فیس بوک است تا به این ترتیب بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی را در رتبه دوم فهرست برترین شرکت‌های جهان از نظر پرداخت حقوق به کارمندان قرار بدهد. البته کارشناسان این موسسه اعلام کرده‌اند که پرداخت حقوق گوگل ثابت نبوده و سالانه به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و در سال گذشته تمام کارکنان گوگل شاهد افزایش ۱۰ درصدی حقوق سالانه خودشان بوده‌اند. این در حالی است که میانگین درآمد سالانه یک مهندس نرم‌افزار در ایالات متحده در سال 2012 برابر 92 هزار و 648 دلار بوده است.

از طرفی طبق اعلام موسسه Glassdoor در فهرست پنجاه تایی بهترین شرکت‌های جهان برای کار در سال 2013، بیست و یک شرکت برای اولین بار حضور پیدا کرده‌اند. بد نیست بدانید که از میان این فهرست پنجاه تایی سیزده شرکت در زمینه تکنولوژی یا تحقیقات تکنولوژی فعالیت می‌کنند.



درباره وبلاگ


بـــه وبلاگ دانشجــویـــان کامپیوتـــــر خوش آمدیــــد. شما عزیزان میتوانید عضو شویـــــد مطالب مهمتر و مفید برای کاربران بزارید.با تشکـّـــر
آخرین مطالب



خبرنامه وب سایت:






<-PollName->

<-PollItems->